W dniach 5 – 10 marca czworo uczniów naszej szkoły: Oliwia Belka i Gosia Musiał z klasy menadżersko- językowej oraz Vlad Hordiienko i Veronika Manokhina z klasy ekologiczno- politechnicznej biorą udział w wymianie młodzieży na Maderze w ramach projektu Erasmus+ ”helPing and Learning wiThout borderS”, nawiązując wiele nowych międzynarodowych przyjaźni z rówieśnikami z Portugalii , Hiszpanii , Włoch , Finlandii i Grecji .
Wymiana młodzieży na Maderze skupia się na rozwijaniu “niezależnych poszukiwaczy” – pierwszego z sześciu obszarów umiejętności w ramach PLTS ( Personal Learning and Thinking Skills Framework – Indywidualnych Umiejętności Uczenia się i Myślenia).
Samodzielne dociekanie wiąże się z umiejętnością wykorzystania i łączenia całego spektrum umiejętności myślenia, od przetwarzania informacji do rozumowania, od kreatywności do oceny. Przyjrzyjmy się na przykład definicji QCA. Ramy opisują “niezależnego badacza” jako osobę, która potrafi:
rozpoznawać pytania, na które należy odpowiedzieć i problemy, które należy rozwiązać
planować i przeprowadzać badania, doceniając konsekwencje podejmowanych decyzji,
badać kwestie, wydarzenia lub problemy z różnych perspektyw,
analizować i oceniać informacje, oceniając ich przydatność i wartość,
rozważać wpływ okoliczności, przekonań i uczuć na decyzje i wydarzenia,
formułować wnioski, używając uzasadnionych argumentów i dowodów.
Oprócz umiejętności myślenia, dociekanie wymaga również wiele wysiłku, refleksji nad samym procesem, umiejętności zarządzania sobą i często pracy zespołowej. Nic więc dziwnego, że dla wielu naszych uczniów jest to spore wyzwanie.
Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu, gdzie znajdziecie relacje ze wszystkich działań oraz rezultaty wypracowane przez nasz międzynarodowy zespół