Niezmiernie miło nam poinformować, że IX Liceum Ogólnokształcące pozyskało środki na realizację kolejnego projektu finansowanego ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+. Projekt nosi tytuł Helping and Learning without Borders czyli Pomoc i Nauka bez Granic.
Projekt ma na celu rozwój sześciu indywidualnych umiejętności uczenia się i myślenia u uczniów, poprzez zaangażowanie ich w pracę projektową oraz wolontariat. Każda wymiana uczniów (mobilność zagraniczna) skupia się na zgłębieniu i rozwinięciu jednej z sześciu umiejętności.
Wymiana uczniów w Escola Secundária Jaime Moniz w Portugalii (Funchal, Madera)
Tytuł: Independent Enquirers
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę Się Uczyć):
- Uczniowie dowiedzą się, jak organizować się, aby się uczyć. Zrozumieją, jak ważne jest poświęcenie czasu na własne myślenie, planowanie zasobów i czasu.
- Uczniowie nauczą się zadawać odpowiednie pytania.
- Nauczą się krytycznie myśleć o wyborze źródeł informacji, którym będą ufać.
- Nauczą się patrzeć na rzeczy z różnych perspektyw.
- Nauczą się wydawać rozsądne opinie i uzasadniać je.
- Nauczą się kreatywności i rozwiną wyobraźnię.
Wymiana uczniów w 5th General Lyceum of Thessaloniki (Saloniki, Grecja)
Tytuł: Creative Thinkers
Potrzebujemy kreatywnych myślicieli, jeśli mamy rozwiązać problemy świata zamieszkałego przez 7 miliardów ludzi. Projektowanie „ku dobremu” będzie wymagać od uczniów podjęcia krytycznej decyzji o tym, co oznacza „dobre”. Ich innowacyjne pomysły będą musiały być nie tylko kreatywne, ale także korzystne.
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę Się Uczyć):
- To spotkanie pomoże naszym szkołom nadać priorytet kreatywności. Wszystkie uczestniczące szkoły będą badać koncepcję „kreatywnych kompetencji” obok tradycyjnych kompetencji w zakresie czytania i pisania oraz matematyki.
- Nasi uczniowie będą rozwijać umiejętności kreatywne, które są umiejętnościami psychologicznymi potrzebnymi do odniesienia sukcesu w szkole i przyszłej karierze zawodowej.
- Kreatywność bezpośrednio poprawi uczenie się naszych uczniów, zwiększając motywację, pogłębiając zrozumienie i promując radość.
- Dzięki kreatywności nasi uczniowie osiągną lepsze wyniki w nauce.
- Kreatywność sprawi, że nauka będzie przyjemniejsza – prowadząc do radości i pozytywnego emocjonalnego zaangażowania uczniów.
- Uczniowie zrozumieją, że kreatywni ludzie muszą wciąż na nowo używać wyobraźni, zmagając się z wyzwaniami podczas pracy nad projektem.
- Uczniowie zaufają nauczycielom i nie będą się bać popełnić przy nich błędu.
Wymiana uczniów w Liceo delle Scienze Umane e Linguistico “Danilo Dolci” (Palermo, Sycylia)
Tytuł: Reflective Learners
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę Się Uczyć):
- Dzięki ćwiczeniu refleksyjności, nasi uczniowie nauczą się odkrywać, badać i rozumieć, co czują, myślą i czego się uczą. Będą monitorować własne wystąpienia, prace i postęp. Będą w stanie wzmocnić postrzeganie rzeczywistości w jej różnych aspektach, w których zastosowanie będzie miało pięć zmysłów.
- Zamiast być biernymi odbiorcami zewnętrznej wiedzy eksperckiej, nasi uczniowie staną się aktywnymi twórcami (i współtwórcami) własnej wiedzy.
- Jako refleksyjni uczniowie, uczestnicy projektu będą zestawiać swoje nieformalne teorie (te, które rozwijają dzięki swoim doświadczeniom jako praktycy) z teoriami formalnymi (tymi, które są rozwijane przez badaczy i naukowców).
- Nasi uczniowie zrozumieją, że „porażka” jest częścią sukcesu. Zrozumienie , co nie działa, jest równie ważne, jak zrozumienie, co działa.
Wymiana uczniów w IES CAYETANO SEMPERE (Elche, Hiszpania)
Tytuł: Team Workers
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę Się Uczyć):
- Pracując razem w małych zespołach, uczniowie będą rozwijać umiejętność krytycznego myślenia i dzielenia się wiedzą; będą zwiększać motywację i doskonalić swoje umiejętności i postawy w zakresie uczenia się. Ponadto rozwiną: Umiejętność organizowania i planowania, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, komunikowania się, perswazji i wywieranie wpływu, umiejętność tworzenia informacji zwrotnej, rozwiązania konfliktów.
- Kiedy zespoły ustalają własne podstawowe zasady (takie jak „każdy musi uczestniczyć”) i procedury rozwiązywania konfliktów (głosowanie, rzucanie monetą itp.), odnoszą się do kluczowych elementów udanej pracy zespołowej, takich jak pozytywna współzależność, indywidualna odpowiedzialność i umiejętności interpersonalne. Poznanie podstawowych zasad pomoże naszym uczniom funkcjonować razem jako zespół, który skupia się nie tylko na wykonaniu zadania, ale przede wszystkim na procesie w jakim się to odbywa.
- Dzięki tym umiejętnościom, będzie bardziej prawdopodobne, że zadania zespołowe naszych uczniów będą przez nich doprowadzane do końca.
Wymiana uczniów w Mäntsälän lukio (Mäntsälä, Finlandia)
Tytuł: Effective Participators
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę się uczyć):
- Uczniowie dowiedzą się, co to znaczy być efektywnym uczestnikiem i dlaczego jest to ważne. Dzięki kampanii (planowanie i realizacja kampanii), rozwiną cztery umiejętności:
* Angażowanie się (aspekt emocjonalny)
* Przekonywanie innych (aspekt społeczny)
* Znajdowanie rozwiązań (aspekt strategiczny)
* Identyfikacja problemów (aspekt poznawczy)
- Nauczą się, że ich aktywny udział może mieć duże znaczenie dla lokalnej lub krajowej organizacji charytatywnej, że mogą sprawić, że stanie się coś, co sprawi, że Ziemia i ich lokalna społeczność będą lepszym lub przyjemniejszym miejscem do życia.
Wymiana uczniów w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Wisławy Szymborskiej w Sosnowcu (Polska)
Tytuł: Self Managers
KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LEARNING2LEARN (Uczę się uczyć):
- Uczniowie są zapraszani do procesu zarządzania nauką w klasie.
- Uczniowie pomagają tworzyć normy i dlatego jest bardziej prawdopodobne, że będą się do nich stosować i że wyznaczone zasady będą odpowiadać potrzebom uczniów.
- Uczniowie otrzymują praktyczną bazę do organizowania swojego myślenia, planowania i ogólnej pracy.
- Listy kontrolne i rubryki promują refleksję i wyznaczanie celów, a także własność pracy. Są efektywniejsze, ponieważ są współtworzone z uczniami.
- Korzystanie z dzienników zarządzania czasem pozwala uczniom dokumentować, a następnie zastanawiać się nad czasem spędzonym na nauce i pracy.
- Samozarządzanie pozwala uczniom realizować plany wykonania zadań, uczyć się do testów i pozostać skupionym na zajęciach. Jest to kluczowe dla osiągnięcia celów związanych z nauką lub życiem, takich jak rozwijanie nowych umiejętności zawodowych.
Większość zadań uczniowie będą wykonywać w zespołach międzynarodowych podczas spotkań wirtualnych oraz stacjonarnych z uczniami ze szkół partnerskich. Dzięki temu rozwiną następujące kompetencje kluczowe:
- Porozumiewanie się w języku ojczystym
- Porozumiewanie się w językach obcych
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
- Kompetencje informatyczne
- Kompetencje społeczne i obywatelskie
- Świadomość i ekspresja kulturalna
Chcemy, by uczestnicy projektu, poprzez realizację zaplanowanych działań, rozwinęli kompetencje 21 wieku, które zapewnią im sukces na rynku pracy:
- Rozwiązywanie problemów i myślenie krytyczne
- Współpraca w różnych grupach i przywództwo poprzez wywieranie wpływu
- Zwinność i umiejętność adaptacji do nowych warunków
- Inicjatywa i przedsiębiorczość
- Efektywna komunikacja – pisemna i ustna
- Ocena i analiza informacji
- Ciekawość świata i wyobraźnia
Inne korzyści wynikające z udziału uczniów w projekcie:
- Większy poziom zainteresowania przedmiotami ścisłymi (chemia, biologia, matematyka)
- Większa chęć do nauki, dzięki innowacyjnym metodom nauczania wdrożonym przez nauczycieli z uczestniczących szkół (Project Based Learning, Cooperative Learning, split-screen teaching, Oxford debate, World Cafe discussions, peer2peer learning)
- Większa świadomość własnej odpowiedzialności za ochronę środowiska naturalnego
- Stworzenie możliwości bezpośredniej komunikacji oraz długotrwałej przyjaźni z rówieśnikami z innych krajów (kultur)
- Rozwój postaw altruistycznych – uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi oraz przyrody poprzez wolontariat