Dnia 4 listopada 2024 r. klasa 4EM z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Wisławy Szymborskiej w Sosnowcu uczestniczyła w specjalistycznych warsztatach pt. „Inżynieria genetyczna dla wtajemniczonych”, które odbyły się na Wydziale Nauk Farmaceutycznych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Sosnowcu. Warsztaty poprowadziła dr Sabina Gałka z Zakładu Biotechnologii i Inżynierii Genetycznej, która podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi pasjonatami nauk biologicznych.
Program warsztatów składał się z wielu zaawansowanych ćwiczeń praktycznych, które wprowadziły uczniów w świat inżynierii genetycznej. Jednym z kluczowych etapów zajęć była aplikacja genu metodą PCR (łańcuchowej reakcji polimerazy). Uczniowie poznali szczegółowo zasady projektowania starterów do reakcji PCR, które są niezbędne, aby precyzyjnie amplifikować wybrane fragmenty DNA. Dr Gałka z dużą cierpliwością wyjaśniała każdy etap procesu, dbając o to, by uczestnicy zrozumieli podstawowe mechanizmy i znaczenie tej techniki w badaniach genetycznych.
Kolejnym ważnym punktem warsztatów była elektroforeza agarozowa. Dzięki tej metodzie uczniowie mieli możliwość rozdzielić fragmenty DNA uzyskane w reakcji PCR, co pozwoliło im na wizualizację produktów w postaci charakterystycznych prążków na żelach agarozowych. Dr Gałka objaśniła zasady działania elektroforezy i rolę buforów, a także pokazała, jak prawidłowo interpretować wyniki otrzymane w tej metodzie.
Warsztaty zakończyły się omówieniem wyników i dyskusją nad możliwościami praktycznego wykorzystania inżynierii genetycznej w medycynie oraz biotechnologii. Uczniowie byli zafascynowani możliwością samodzielnego wykonania skomplikowanych technik laboratoryjnych, a zajęcia wzbudziły ich ogromne zainteresowanie biotechnologią i inżynierią genetyczną.
Dzięki profesjonalnemu podejściu dr Sabiny Gałki uczniowie nie tylko zdobyli nową wiedzę, ale także mogli poczuć, jak wygląda praca naukowca. To inspirujące spotkanie z pewnością pozostanie im w pamięci na długo i będzie motywować do dalszego zgłębiania tajników nauk przyrodniczych.