Creating SPACES for creativity
Tworzenie przestrzeni dla kreatywności Numer projektu: 2020-1-PL01-KA227-SCH-095376
Czas trwania: 01.04.2021 – 31.03.2023.
Wnioskodawca: Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA
CAŁKOWITY GRANT: 246 450 EUR
IX Liceum Ogólnokształcące im. W. Szymborskiej w Sosnowcu: 34 230 EUR
Budżet (IX LO w Sosnowcu):
Zarządzanie i wdrażanie projektu: 6000 EUR
Międzynarodowe spotkania projektowe: 5 340 EUR
Rezultaty intelektualne 12 210 EUR
Szkolenia: 10 650 EUR
Partnerzy projektowi oraz koordynatorzy:
Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA: dr Marta Margiel
IX LO im. W. Szymborskiej w Sosnowcu: Katarzyna Baca, English teacher Malatya Bilim Ve Sanat Merkezi: Zuhal Ayik Yildirim, English teacher, Edmund Rice College: Peter Hyde,
Deputy Principal
CULTUREPOLIS: Dionisia Koutsi, project manager
Escola Básica e Secundária Padre Manuel Álvares: Liliana Marcelina Camacho da Gama, English teacher
Opis projektu:
Projekt „Tworzenie przestrzeni dla kreatywności” będzie realizowany przez sześciu partnerów z pięciu krajów: Fundację Rozwoju Edukacji SPATIA (NGO, Polska), IX Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej w Sosnowcu (szkoła średnia, Polska), Malatya Bilim Ve Sanat Merkezi (ośrodek edukacyjny, Turcja), Edmund Rice College (szkoła średnia, Irlandia), Escola Básica e Secundária Padre Manuel Álvares (szkoła średnia, Portugalia), CulturePolis (NGO, Grecja) .
Jego głównym celem jest wspieranie rozwoju kreatywności uczniów i nauczycieli / edukatorów poprzez wymianę i upowszechnianie dobrych praktyk oraz stworzenie 3 rezultatów intelektualnych przez 6 partnerów konsorcjum międzysektorowego w okresie od 01.04.2021 r. – 31.03.2023.
Cele szczegółowe:
– zbudowanie sieci współpracy pomiędzy 6 organizacjami zróżnicowanymi kulturowo, kompetencyjnie, branżowo i w zakresie doświadczenia, co pozwoli na uzyskanie efektu synergii;
– wzmocnienie współpracy między partnerami projektu, w tym między organizacjami działającymi w obszarze edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej; – zwiększenie wiedzy uczniów o tym, jak uczyć się twórczo;
– zwiększenie wiedzy wychowawców i nauczycieli na temat kreatywnego nauczania; – zwiększanie świadomości uczniów w zakresie doceniania kultury i przyrody jako źródeł inspiracji do pracy i nauki;
– opracowanie wyników pracy intelektualnej, które przyczynią się do stworzenia przyjaznej przestrzeni edukacyjnej w placówkach oświatowych.
Konsorcjum projektu opracuje 3 produkty intelektualne:
1) Jak uczyć się kreatywnie? – podręcznik dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych 2) Jak kreatywnie uczyć? – podręcznik dla nauczycieli i wychowawców 3) Jak zbudować kreatywną przestrzeń? – materiały dydaktyczne, rekomendacje.
W projekcie zaplanowano również wspólne szkolenia krótkoterminowe pracowników i warsztaty upowszechniające we wszystkich krajach uczestniczących.
Projekt ma na celu przyczynienie się do wykorzystania innowacyjnych narzędzi i nowatorskich metod dydaktycznych w edukacji (formalnej i nieformalnej), poprawiając w ten sposób jej ogólną jakość i przydatność. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało międzynarodowego doświadczenia i różnych profili zaangażowanych instytucji. Projekt ma na celu przyczynienie się do stworzenia przyjaznej przestrzeni dla rozwoju umiejętności kreatywnego myślenia i szybkiej adaptacji poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w tym zakresie pomiędzy organizacjami pozarządowymi, placówkami edukacyjnymi, organizacjami z sektora kultury i sektora kreatywnego zajmujących się edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną. Celem konsorcjum jest także rozwój międzynarodowy, rekomendacje i rozwiązania, które przyczynią się do trwałego wzrostu umiejętności samodzielnego, refleksyjnego i twórczego myślenia młodych ludzi (licealistów), którzy wkrótce wejdą na rynek pracy i staną przed wyborem ścieżki kariery. Będzie to możliwe dzięki wsparciu pedagogów i osób pracujących z młodzieżą w korzystaniu z narzędzi i metod kreatywnego uczenia się.
Procesy modernizacji i internacjonalizacji wzmocnią rozwój możliwości. Pomysł projektu wspiera innowacje i nowe rozwiązania edukacyjne poprzez międzynarodowe partnerstwa oraz inter- i transdyscyplinarne podejście. Projekt zakłada, że stworzony kurs będzie uniwersalny, a wyniki pracy intelektualnej będą dostępne w języku angielskim oraz w językach narodowych partnerów.
Dzięki zaangażowaniu partnerów z różnych krajów i różnych organizacji, wyniki projektu będą miały międzynarodowy wymiar i charakter i będą mogły być używane nie tylko w krajach partnerów projektu, ale także przez edukatorów z innych krajów UE. Współpraca międzynarodowa zapewni wielokulturowy charakter wymiany dobrych praktyk z uwzględnieniem doświadczeń w zakresie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej organizacji z różnych regionów Europy.