Kilku nauczycieli naszej szkoły zdecydowało się na realizację innowacji, która ma na celu zwiększenie skuteczności uczenia się poprzez stworzenie warunków edukacyjnych, które pozwolą uczniom rozwijać kompetencje niezbędne każdemu człowiekowi w codziennym życiu, niezależnie od ścieżki zawodowej jaką obierze. Są nimi: wewnątrzsterowność, umiejętność samodzielnego uczenia się – planowania i organizowania procesu uczenia się, określania celów, określania kryteriów sukcesu, dokonywania ewaluacji własnych działań, umiejętność krytycznego myślenia, selekcjonowania informacji, współpracy, co otworzy proces uczenia się przez całe życie.
Świat, w którym dorastają nasi uczniowie jest zupełnie inny niż ten, w którym dorastali ich nauczyciele, głównie wskutek ogromnego postępu technologicznego. Szkoła – instytucja zakorzeniona w starych systemach, ma obowiązek wyposażyć uczniów w kompetencje, które pozwolą im odnosić sukcesy w ich dorosłym życiu. Najnowsze analizy wskazują na fakt, że nasi absolwenci będą pracować w zawodach, których jeszcze nie wynaleziono oraz mierzyć się z licznymi globalnymi oraz lokalnymi wyzwaniami, z jakimi nie zmierzyło się żadne z dotychczasowych pokoleń. W czasach, gdy wszelkie informacje są dostępne od ręki, w smartfonach, najważniejszym celem szkoły jest wyposażenie uczniów w umiejętność uczenia się, właściwego reagowania na nowe sytuacje, podejmowania decyzji oraz przetwarzania informacji, odróżniania faktów od opinii, tworzenia związków przyczynowo-skutkowych, zadawania pytań, krytycznego myślenia.
Ostatnie miesiące pracy zdalnej pokazały, że wielu uczniów nie potrafi samodzielnie planować swojego procesu uczenia się, a jedynym sposobem na uzyskanie odpowiedzi jest kara lub nagroda w postaci oceny. Badania neurobiologiczne sugerują, że ocenianie zewnętrzne negatywnie wpływa na motywację wewnętrzną. (Żylińska 2013). Mózg uznaje, że jeśli wykonanie czegoś wymaga nagrody, to znaczy że samo w sobie nie jest wartościowe. Założeniem innowacji zgodnie z wymaganiami podstawy programowej jest rozwijanie u uczniów ciekawości poznawczej, a także samodzielności w zdobywaniu wiedzy, tak niezbędnej w obecnej, ciągle zmieniającej się rzeczywistości. Cechy te łatwiej rozwijać u uczniów, którym bardziej niż na wynikach testów, zależy na wiedzy, którą te testy sprawdzają. Chcielibyśmy, aby szkoła nie tylko przygotowywała uczniów do egzaminów, ale aby robiła to w sposób ułatwiający uczniom funkcjonowanie w wymagającym świecie poza murami szkoły, aby byli przygotowani na zmiany, potrafili budować satysfakcjonujące relacje zawodowe i osobiste, znali swoje mocne i słabe strony, potrafili zarządzać swoim czasem i zasobami, wykazywali się inicjatywą, myśleli kreatywnie i innowacyjnie, wykorzystywali technologię do własnego rozwoju, aby nie bali się błędu i traktowali go jako nieodłączny element procesu uczenia się.
Chcielibyśmy aby uczniowie byli bardziej odpowiedzialni za swoją naukę, a co za tym idzie zdobyli kompetencje umożliwiające uczenie się przez całe życie.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią innowacji oraz schematami oceny opisowej zamieszczonymi poniżej:
Wstrzymać_nauczycieli_ruszyć_uczniów